Wat doet een projectadministratie medewerker?

Een baan als medewerker projectadministratie is nooit saai. Deze persoon kan worden ingezet voor verschillende projecten binnen een bedrijf en helpen met de administratieve kant ervan. Hierdoor is de baan veelzijdig en kan je aan allerlei soorten projecten worden gekoppeld. Deze medewerkers hebben meestal verantwoordelijkheden zoals het bijhouden van de urenregistratie, het rapporteren van de voortgang, het bewaken van het budget en het organiseren van vergaderingen.

 

Hoe word je medewerker projectadministratie?

Om deze functie te kunnen bekleden, moet je eerst een opleiding doen. Deze bestaat uit twee delen, namelijk 9 maanden administratief medewerker (waar je ook een diploma voor krijgt) en 3 maanden specialisatie tot projectmedewerker. Om deze twee diploma’s te bemachtigen leer je over MS Office, het kantoor, de soorten projecten en projectmanagement. Ook worden situaties uit de praktijk gebruikt om je goed voor te bereiden op het bekleden van de baan.

 

De baan zelf

Nadat je deze diploma’s gehaald hebt kan je gaan solliciteren op vacatures. Vaak wordt gevraagd dat je betrokken en nauwkeurig bent, dat je kan werken in een team, maar ook zelfstandig. Je weet van een project dus altijd in welke fase het zit, waar de problemen liggen, waar het wel goed gaat, wat de financiële status is en dit moet je ten allen tijde kunnen rapporteren aan het management en de geïnteresseerden.

 

Carrièremogelijkheden

Nadat je de baan een aantal jaren succesvol hebt gedaan, kan je kijken naar de mogelijkheden om verder te groeien. De meest natuurlijke weg is een promotie naar projectmanager. Als je liever een andere richting in gaat, is dit ook een mogelijkheid. Doordat je tijdens je projecten met veel verschillende afdelingen hebt samengewerkt, heb je een netwerk om je heen gebouwd en weet je waar je interesses liggen. Zo kan je intern ook kijken wat ergens anders mogelijk is.